جلالة الملكة رانيا العبدالله - المملكة الأردنية الهاشمية



من مدة كنت مقرر و قلت إني هعمل قائمة للستات اللي انا شايف انهم ليهم تأثير قوي في المجتمع العربي.، و بما ان شهر مارس هو شهر المرأة، و بما اني طبعاً مينفعش اكون بتكلم عن الستات اللي ليهم تأثير منغير ما يكون أول إسم هو جلالة الملكة رانيا العبدالله....

بدون تعليم ستستيقظ كل صباح محدودة قدراتك غير قادرة على تجاوز ما كانت عليه بالأمس

مقدمة بسيطة يمكن معروفة لكن لا بد منها من هي رانيا العبدالله:

هي من مواليد الأردن ١٩٧٠، تشرفت مصر بإنها قد درسة إدارة الأعمال في الجامعة الأمريكية بالقاهرة و تخرجت منها عام ١٩٩١. أبنائوها هم سمو الأمير حسين، والأميرة إيمان والأميرة سلمى والأمير هاشم. من أكتر إهتمامتها التعليم و الأطفال. الحقيقة انا اتشرفت بزيارة الأردن مرة واحدة، و ليا الشرف و الفخر اني أقول ان من بعد بلدي مصر، المملكة الأردنية الهاشمية هي أحب البلاد على قلبي. شعب مضياف و روح حلوة، كفاية الأبتسامة و الحب اللي بيجيلك لما يتعرف انك مصري، الروابط بين البلدين و الشعبين هي نادرة جداً و مميزة جداً.


طيب دي كانت المقدمة السريعة اللي لابد منها، و قد كان. أما بعد، جلالة الملكة رانيا هي واحدة من أكتر الناس اللي أنا شايف إن مش بس ليهم تأثير في مجتمعنا العربي و العالمي، لكن ليها حضور عالمي من نوع خاص جداً، و هي الإقرب للناس كلها و قدوة و مثل أعلى. بسبب ثقافتها و قدرتها على الجمع ما بين الملكية و البساطة بشكل مميز جداً، تحولت لقدوة و مثل أعلى لكتير من الشباب و الشابات العرب. مثل أعلى في إن المظهر مهم بس الجوهر برضه مهم، و إن الثقافة لا تعني عدم الإهتمام بالمظهر و إن الملكية لا تعني التكبر. لو روحت الأردن قبل كدا أو ليك أصدقاء من هناك هيحكولك عن قد أيه العائلة الملكية هناك هي جزء من نسيج الشعب الأردني، و لو حابيين تتأكدوا شوفوا أجزاء من فرحهم لما لفوا في شوارع الأردن بعربية مكشوفة علشان الشعب كله يهنيهم.



في فترة سريعة جداً تحولت الملكة رانيا لرمز عالمي للتعليم، انشأت مبادرة (هدف واحد) لمناصرة التعليم للجميع، بجانب مبادرات زي مؤسسة الملكة رانيا للتعليم والتنمية، مؤسسة نهر الأردن، إدراك، متحف الأطفال الأردن، مدرستي، جائزة الملكة رانيا العبدالله للتميز التربوي و مبادرات كتير لو اتكلمت عنهم مش هيكفيني وقت بس كل المبادرات موجودة على موقع جلالتها. حصلت على جائزة والتر راثيناو من مؤسسة والتر راثيناو في ألمانيا لجهودها من أجل السلام وتشجيع الحوار والتفاهم بين الحضارات، وجائزة جايمس سي. مورغان الإنسانية في الولايات المتحدة الأمريكية، وجائزة فارس العطاء العربي من ملتقى العطاء العربي، الامارات العربية المتحدة، وجائزة الشمال/الجنوب في البرتغال و سنة ٢٠٠٨ حصلت على جائزة جائزة يوتيوب للإبداع و كان لفيديو تقبلها للجايزة شكل خاص و كوميدي جداً. 




ثقافتها و لغتها بجانب ذكائها الشديد ضمنوا وجودها بشكل أساسي إعلامياً. شخصية تحب تسمعها بتتكلم كونها ملكة و زات شعبية عالمية مش مانعها إنها تنجح في تحقيق حلمها في التعليم للجميع من خلال مبادرات كتير جداً. و شغلها و مكانتها كملكة مش مانعينها من أداء دورها كزوجة محبة مبتذكرش إسم زوجها منغير كلمة سيدنا، كم الحب اللي في عينها ليه دايماً دليل على إن من الممكن قوي تكوني ست مستقلة و قوية بس في نفس الوقت تكوني زوجة محبة بترفعي من شأن زوجك في كل الأحوال. و كأم هي دايماً موجودة مع أطفالها، دايماً مهتمة و دايما بتحاول تعلمهم.

في لقاء مع الإعلامية أوبرا وينفري، جلالة الملكة رانيا قالت

من المهم على أولادي أن يعرفوا أنهم مواطنون في العالم، و فهم العالم كله. لأنه بمجرد تعلم أن الآخرين هم مثلك ستبدأ في تمني لهم ما تتمناه لنفسك


الحقيقي ان جلالة الملكة رانيا العبدالله هي مثال من السيدات العرب اللي لارم نتوقف قدامهم و نتعلم. فخور بيها و اتمنى في يوم من الأيام انال شرف لقائها، و يمكن حوارها كمان.


#queenrania #Egypt #Jordan #women #womenmonth #womenday

#الملكةـرانيا #مصر #جمهوريةـمصرـالعربية #الأردن #المملكةـالأردنيةـالهاشمية #المرأة #شهرـالمرأة

29 views

©2018 by Helaly Writings